Wersja wykonanej przeze mnie domowej eksperymentalnej anteny Magnetic Loop jest prostej konstrukcji. Odstępy pomiędzy płytkami pozwalają na pracę z mocą 100W. Szczegóły konstrukcyjne przedstawiają zdjęcia poniżej. Aby zrozumieć zależności i obliczyć swoją antenę należy skorzystać np. z tego kalkulatora oraz przestudiować teorię pracy tych anten, dużo informacji jest dostępnych w internecie. Właściwy dobór pętli dla danego pasma ma istotne znaczenie dla jej sprawności. Bardzo przydatny w budowie anteny będzie analizator antenowy, dzięki któremu można łatwo zaobserwować zmiany podczas eksperymentów i sprawdzenia zakresu strojenia.

Po wpisaniu danych otrzymujemy symulację parametrów, w tym skuteczności anteny w danym paśmie.

Należy pamiętać aby:

  • nie pracować w włączoną skrzynką antenową w transceiverze, ponieważ w obwodzie płynie duży prąd a strojenie zapewnia kondensator zmienny anteny
  • dobrać odpowiedni kondensator, z dużym odstępem pomiędzy płytkami, wysokiej jakości wykonania
  • podczas instalacji anteny na zewnątrz należy zadbać o zabezpieczenie kondensatora przed wilgocią, poprzez zastosowanie odpowiedniej obudowy. 
  • należy zapewnić możliwość dokładnego dostrojenia się, najlepiej poprzez zastosowanie przekładni
  • w najprostszej wersji strojenia najlepiej zastosować pręt izolowany.
  • podczas pracy w pobliżu anteny z większą mocą należy pamiętać o promieniowaniu elektromagnetycznym.

Przykładowy egzemplarz z kondensatorem ok 150pF i pętlą 2m pracuje w pasmach 20 - 12m. Ze względu na dużą pojemność minimalną, nie obejmuje pasma 10m.

   

        

 

Poniżej wersja przenośna do pracy w terenie.

Antena Magnetic Loop w lepszej konstrukcji i komforcie pracy posiada elektryczne sterowanie kondensatorem 500pF / 10kV za pomocą wolnoobrotowego silnika na napięcie 12Vdc z przekładnią. Wersja deweloperska - możliwość mocowania różnych pętli oraz przeróbek we własnym zakresie. Kabel z przełącznikiem obrotów, przydatna skala, filtr przeciwzakłóceniowy. Odizolowane 4 zaciski na górnej płycie umożliwiają przyłączenie innych pętli według własnych pomysłów i potrzeb. Stosowałem także 2 zwoje rurki Cu 12mm podczas łączności na 40m oraz pętlę w kwadracie o obwodzie 4m z miedzianej rury o średnicy 28mm.