Mój 7 el Qubical Quad 50 MHz (pl)

Antenę zbudowałem wykorzystując informacje techniczne oraz kalkulator znajdujący się na stronie: http://n6ach.com/calc/quad.html

UWAGA: należy koniecznie wpisać częstotliwość rezonansową: 52.120 gdyż wtedy będzie najlepiej pracować w najbardziej przydatnym zakresie: 50,0 - 50,5 (SWR: 1,1 - 1,2). To nie jest pomyłka. Pierwszy 6el QUAD 50MHz w wersji testowej zbudowałem 2 lata wcześniej i wtedy do obliczeń przyjąłem częstotliwość 50.150. Okazało się, że obecnie uzyskane parametry antena miała ok 2MHz niżej i niestety nie dało się jej podstroić pomimo wielu prób - zmiana odległości, dopasowania, wysokości, etc..
Na bazie tych doświadczeń powstała antena 7-elementowa zrobiona z odpowiednich, trwałych materiałów, więcej na zdjęciach.
Podstawowe materiały to:
1. stopniowany nośnik (boom) z kwadratowego profilu 35x35mm (3m) + 30x30mm (2x1,7m), długości przybliżone, elementy włożone jeden w drugi i zabezpieczone przed przesunięciem wkrętem, należy dobrać długość poszczególnych odcinków tak aby w miejscu montażu rurek do prętów nie wiercić otworów jednocześnie w 2 elementach nośnika .
2. rurki 12mm o długości 30cm (14 szt.) do prętów izolacyjnych, przechodzące prostopadle przez nośnik, otwory należy przewiercić bardzo dokładnie pod kątem prostym.
3. pręty izolacyjne z włókna szklanego o grub. 10mm i dług. ok 1mb, szlifowane (wiertarka, papier ścierny) aby lekko wsunęły się w rurki, zabezpieczone wkrętami przed wysunięciem,
4. maszt z rury o grub. 50mm do którego przymocowany jest nośnik (krótki odcinek ponad rotorem), przykręcony za pomocą gotowego uchwytu kupionego w markecie budowlanym,
5. linki żeglarskie do podciągów koniecznych ze względu na ciężar i rozpiętość anteny,
6. linka 1,5mm2 do wykonania antenty (kwadratów), opaski zaciskowe do mocowania linki (w miejscu mocowania linki przewiercone otwory przez które przechodzą opaski w celu zabezpieczenia przed przesunięciem),
7. puszka instalacyjna do zabezpieczenia połączenia z przewodem koncentrycznym, do mocowania przewodu koncentrycznego zastosowałem taśmę izolacyjną (opaski mogą uszkodzić kabel w dłuższym czasie),
8. maszt - antena w moim przypadku zamontowana jest na wysokości ok 10m - wojskowy maszt teleskopowy z odciągami.
Antena jest zasilana bezpośrednio jak widać na zdjęciach i ten egzemplarz nie wymagał właściwie strojenia, osiągając w zakresie 50,0 - 50,5 SWR: 1,1 - 1,2. Może będzie jeszcze okazja wykonać szczegółowe pomiary i zapisać je w postaci wykresów. Po wstępnych próbach lokalnych wydaje się, że nie powinna odbiegać parametrami od anten fabrycznych. Jedynym problemem materiałowym jest zdobycie prętów izolacyjnych, inne materiały dostępne są bez najmniejszych kłopotów. Co do samego wykonania jej to potrzeba trochę cierpliwości, miejsca a szczególnie dokładności. 
Antena zasilana jest ok 40m odcinkiem kabla H1000 i podłączona 5m odcinkiem kabla H155. Jak widać na zdjęciach antena zamontowana jest bezpośrednio nad solidnym rotorem YAESU G-1000, dzięki temu nie powoduje niepotrzebnych naprężeń elementów rotora podczas silnego wiatru.
Ogólnie antena pracuje świetnie, pomimo niekorzystnej w 2009r propagacji dla Polski w porównianiu z innymi krajami europejskimi, udało mi się bez problemu przeprowadzić łączności m.in. z 8R1DB, D44TD, etc..., otrzymując jednocześnie bardzo dobre raporty od stacji eurpopejskich, często znacznie powyżej S9.